Хто такий фрілансер — що робить, чим займається?

Світова система праці кардинально змінилася за останнє десятиліття. Якщо ще років 10-15 тому основною формою роботи був офіс, то зараз все більше людей віддають перевагу гнучкості та свободі фрілансу.

За даними Payoneer, кількість фрілансерів щорічно збільшується на 20%. Багато українських професіоналів працюють з європейськими, американськими та азійськими клієнтами і заробляють в доларах.

Сьогодні на сайтах фрілансерів можна зустріти маркетологів, копірайтерів, SMM-фахівців, викладачів, консультантів, перекладачів чи навіть лікарів. Ми розберемося, хто такий фрілансер, які професії будуть популярними в 2025 році, скільки можна заробити і що потрібно зробити, щоб почати працювати віддалено.

Фрілансер — це самозайнята особа, яка, як правило, працює без зобов’язань перед будь-яким конкретним роботодавцем чи фірмою. Він виконує завдання для різних клієнтів за короткостроковими або довгостроковими контрактами. 

Головна відмінність позаштатного працівника від найманого працівника – це свобода. У той час як штатний працівник працює в одного роботодавця, працює за постійним графіком і отримує визначену зарплату, фрілансер вибирає:

  • Коли працювати – можна виконувати стільки роботи, скільки забажаєш, і коли це зручно.
  • З ким працювати – ви можете мати декілька клієнтів одночасно або вибрати проекти, які вас цікавлять.
  • Де працювати — ви можете працювати з будь-якої точки світу, якщо у вас є ноутбук і Інтернет.

Водночас фрілансер повинен сам шукати замовлення, планувати свої доходи та платити податки. Відсутність фіксованої зарплати також означає, що вона може змінюватися щомісяця з точки зору рівня доходу. Фрілансери не мають соціального пакета, лікарняних та оплачуваних відпусток

Фрілансери можуть працювати на основі оплати за виконання завдання (написання статті, створення логотипу, створення веб-сайту) або погодинної оплати. Можна брати разові замовлення або будувати довгострокові відносини з клієнтами. 

Фріланс – це спосіб працювати на власних умовах і будувати кар’єру. Однак це вимагає дисципліни та управління часом, і вам потрібно продовжувати знаходити клієнтів, тому це непросто.

 У яких галузях працюють фрілансери: види фрілансу

1. ІТ та програмування

Найбільш високооплачувана сфера фрілансу. Дистанційно працюйте розробниками / тестувальниками / DevOps як з українськими, так і з міжнародними компаніями.

2. Дизайнерські та творчі професії

Найбільшим попитом на ринку фрілансу користуються послуги дизайнерів зі створення візуального контенту, реклами, фірмового стилю та брендингу.

3. Копірайтинг і контент-маркетинг

Текстовий контент залишається основою ділового спілкування; тому не дивно, що власникам бізнесу постійно потрібні копірайтери та маркетологи контенту.

4. Маркетинг і SMM Інтернет-реклама 

Сьогодні один з основних каналів просування бізнесу. Тому професії в галузі цифрового маркетингу дуже затребувані. Зазвичай спеціалістів наймають надовго. 

Найпопулярніші професії фрілансера: що робить фрілансер

Фріланс включає десятки професій, але деякі незмінно виявляються найприбутковішими та найбільш затребуваними. Ось основні сфери позаштатної діяльності.

1. Програміст

Саме IT-сфера займає лідируючі позиції серед професій фрілансерів. З кожним роком потреба в розробниках зростає, а зарплати в цьому секторі найвищі.

Найпоширеніші спеціалізації:

  • Frontend development – ​​створення інтерфейсів веб-сайтів і веб-додатків.
  • Backend development – ​​програмування серверної частини сайтів і додатків.
  • Fullstack розробка, це зовнішня і бекенд розробка.
  • Розробка мобільних додатків для iOS та Android.
  • Програмування штучного інтелекту та автоматизації.

Багато програмістів працюють на міжнародних біржах — Upwork, Toptal, Fiverr.

2. Дизайнер

Незалежні дизайнери допомагають підприємствам створювати візуально привабливий контент. Це можуть бути логотипи, рекламні банери, дизайн соціальних мереж або навіть 3D-графіка.

Основні напрямки фріланс професії:

  • Графічний дизайн (логотипи, візитки, банери, брендбук).
  • UX/UI дизайн (розробка дизайну сайтів і мобільних додатків).
  • Ілюстрації та анімація (створення персонажів, анімаційні ролики).
  • 3D моделювання (ігрова графіка, дизайн інтер'єру, візуалізація товару).

Дизайнери часто залучають клієнтів, демонструючи свої роботи на Behance, Dribbble або через соціальні мережі.

3. SMM менеджер

SMM-менеджер просуває бренди, створюючи контент у соціальних мережах і залучаючи аудиторію, а також розробляє рекламні стратегії. Основні напрямки діяльності:

– Управління Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn. 

– Складання змістового плану. 

– Аналіз ефективності рекламної кампанії. 

– Співпраця з блогерами та лідерами думок.

SMM-менеджери можуть працювати як проектно, так і постійно з бізнес-акаунтами.

4. Копірайтер

Завжди є попит на якісний текстовий контент. Кілька примірників займаються написанням оголошень і рекламних статей, а також довгими читаннями для блогів.

Різновиди копірайтингу:

  • SEO копірайтинг (оптимізовані для пошукових систем тексти).
  • Рекламні та PR тексти (лендінги, комерційні пропозиції). Контент-маркетинг (статті для блогів, соціальних мереж).
  • Скрипти для відео та подкастів. 

Біржі копірайтерів: Work.ua, Freelancehunt, Textbroker.

5. Таргетолог

Це спеціаліст з таргетованої реклами, який допомагає бізнесу готувати успішні рекламні кампанії у Facebook, Instagram, TikTok та YouTube.

Основні завдання таргетолога:

  • Аналіз цільової аудиторії.
  • Проведення рекламних кампаній у Meta Ads, TikTok Ads.
  • Оптимізація рекламного бюджету.
  • Створення та аналіз рекламних креативів.

Таргетологи працюють з власниками брендів і приватними підприємцями в нарощуванні обсягів продажів.

6. Відеомонтаж

Відеоконтент займає провідне місце в маркетингових стратегіях, що пояснює високий попит на позаштатних відеомонтажників.

Основні напрямки:

  • Редагування відео для YouTube, TikTok, Instagram.
  • Створення рекламних роликів для соціальних мереж.
  • Розробка анімацій та створення моушн-дизайнів.
  • Колірні рішення та художні напрямки.

Багато відеоредакторів займаються роботою з блогерами, брендами, а також рекламними агентствами.

Багато фахівців поряд з основною роботою працюють як фрілансери. Це допомагає отримати додатковий дохід і отримати нові навички. Однак потрібно перевірити політику компанії щодо понаднормової роботи. Деякі компанії обмежують, а деякі вимагають повідомляти про таку діяльність.​ work.ua

Інші цифрові професії для фрілансерів: яку професію обрати, щоб спробувати фріланс

До інших популярних професій можна віднести:

  • Storymaker: спеціаліст зі створення динамічного візуального та текстового контенту для соціальних мереж. ​
  • Таргетолог: Спеціаліст з налаштування та запуску рекламних кампаній у соціальних мережах та пошукових системах.​
  • SEO-спеціаліст: Суттєва оптимізація сайту для пошукових систем, що призводить до покращення видимості, а також збільшення трафіку.

Вибираючи напрямок фрілансу, орієнтуйтеся на свої сильні сторони та потреби ринку. Це гарантує Вам конкурентоспроможність і стабільний дохід у майбутньому. 

Плюси і мінуси фрілансу

Фріланс приваблює своєю свободою вибору, коли і скільки працювати, але він має і свої недоліки. Коли ми розібралися, що таке фріланс, давайте перейдемо до основних переваг і недоліків, з якими стикаються фрілансери.

Переваги фрілансу

1. Вільний графік і можливість працювати з будь-якої точки світу

Головною причиною, яка спонукає людей до фрілансу, є свобода. Ви самі вирішуєте, коли і скільки працювати. Якщо ви більш продуктивні вночі, ви можете змінити робочий процес на свій ритм. Більшість вакансій фрілансерів також не прив’язані до певного місця, тож ви можете працювати вдома, у кав’ярні чи навіть подорожувати та одночасно заробляти.

2. Необмежений рівень доходу

Джерело доходу фрілансера не є фіксованим і повністю залежить від кількості виконаних проектів і рівня навичок. Звичайне обмеження щодо заробітку виникає під час роботи в офісі, де зазвичай це зарплата, але на фрілансі ви можете заробляти стільки, скільки дозволяє ваша продуктивність і попит на послуги.

3. Різноманітність проектів і клієнтів

Самостійна робота дозволяє працювати з компаніями та підприємцями з різних країн та галузей, що приносить безцінний досвід, розширює професійні навички та створює шанс знайти захоплюючі проекти, пов’язані з вашими інтересами.

Недоліки фрілансу

1. Нестабільність доходів

Дохід від фрілансу не є стабільним, як при офіційній зайнятості, де зарплата надходить регулярно. Швидше, будуть періоди високого доходу і періоди низького доходу. Наприклад, деякі місяці можуть принести великий прибуток завдяки численним використаним замовленням, тоді як інші можуть бути небагато замовлень, тому фінансово складно.

2. Фрілансер є не тільки виконавцем, але і «менеджером з продажу» своїх послуг. 

Важко знайти повторювану роботу, коли тільки починаєте, якщо у вас немає великого пулу контактів і зв’язків. Щоб переконати клієнтів, вам потрібно шукати замовлення важким шляхом, ведучи переговори, працюючи з відгуками та створюючи портфоліо.

3. Оплачуваної відпустки та соціального пакету для фрілансерів немає.

Немає лікарняних, відпусток чи бонусів для фрілансерів, як це ймовірно у випадку з працівниками. Усі витрати, включаючи страхування, технічну підтримку та податки, повинні нести ви. Це робить фріланс менш передбачуваним у фінансовому плані, особливо в форс-мажорних ситуаціях.

Який перший крок, скільки часу присвятити його вивченню і де?

Якщо вас цікавить робота для фрілансерів, спочатку потрібно визначитися, в якому напрямку. Найкращий варіант – це сфера, яка вас цікавить, користується попитом і в якій можна швидко освоїтися.

- Оцініть свої навички. Якщо ви добре вмієте писати, ви можете розглянути копірайтинг або контент-маркетинг. Якщо ви любите соціальні мережі, то SMM або таргетована реклама.

- Аналізуйте попит. Є сенс переглянути опубліковані вакансії на платформах для фрілансерів (Freelancehunt, Upwork, Fiverr), щоб зрозуміти, які саме послуги потрібні на даний момент.

- Збирайте портфоліо. Найкращий спосіб розпочати — запропонувати свої послуги друзям, знайомим або малим підприємствам, які цього потребують. Ви можете спочатку працювати за дуже невелику плату або навіть безкоштовно, щоб створити портфоліо.

Як стати фрілансером з нуля

Фріланс – це сфера, де інститутський диплом не завжди має вирішальне значення. Більшість вакансій наголошують на практичних навиках і портфоліо, а не на освіті. Однак у деяких професіях (наприклад, програмування, дизайн, маркетинг) цілеспрямовані курси можуть значно прискорити процес навчання та допомогти отримати перших клієнтів.

Є два шляхи, по яких розвивається робота фрілансером: самостійно або за допомогою спеціальних освітніх програм.

Самонавчання працює, якщо людина самомотивована та вміє шукати інформацію:

– YouTube. Багато уроків з SMM, дизайну, програмування.

– Coursera, Udemy, Prometheus – курси за різними спеціальностями.

- Телеграм-канали, блоги, професійні форуми.

 Навчальні програми дозволяють швидше структурувати знання, забезпечують практику і наставницьку підтримку. Крім того, можуть видати сертифікат, який підвищує впевненість клієнтів. До прикладу, курси фрілансу NewLook по таргетованій рекламі або сторітеллінгу значно підвищують шанси на працевлаштування

Початок кар’єри фрілансера не вимагає диплома; це  все про практичні навички та роботу в портфоліо. Останнє цілком може бути самоосвітнім проектом або виходити зі спеціалізованих курсів, залежно від вашого попереднього рівня підготовки. Головне вибрати сферу, розвивати в ній навички і почати активно шукати свої перші проекти.

Скільки коштує навчання?

Копірайтинг та контент-маркетинг - від 2000 до 15000 грн. На таких базових курсах можна набути вміння писати для блогів соціальних мереж, а також ділитися своїм текстом у рекламних кампаніях. Більш просунуті програми надають додаткові знання про SEO, копірайтинг UX, а також стратегії контенту.

SMM та таргетована реклама - від 5 000 до 25 000 грн. Курс SMM-менеджера та цільового спеціаліста передбачає роботу з Facebook Ads/ Instagram/ TikTok та стратегію просування бізнесу в соціальних мережах.

Графічний дизайн – від 7 000 до 30 000 грн. Програми зазвичай залучають студентів до роботи з Figma, а також Adobe Photoshop та Illustrator, дизайном фірмових матеріалів та анімацією.

Програмування – від 10 000 до 50 000 грн. Початківці отримають основи HTML, CSS, JavaScript, Python, тоді як більш просунуті курси охоплюють бекенд-розробку та мобільні програми.

Відеомонтаж та анімація – від 5 000 до 20 000 грн. Програма навчить працювати в Premiere Pro, After Effects, DaVinci Resolve та навчитися створювати рекламу, монтувати для YouTube і TikTok.

На сайті NewLook часто діють знижки, з якими можна вигідно придбати курс і окупити його ще в процесі навчання.

Де фрілансери можуть знайти роботу

Одна з найсерйозніших проблем новачків фрілансу - де і як знайти своїх перших клієнтів. Рівень конкуренції просто зашкалює. Однак є перевірені способи завантажити замовлення і відкрити кран роботи.

  1. Біржі фрілансу

І обміні найлегший спосіб отримати перші проекти, особливо якщо ви ще не маєте своєї власної клієнтської бази.

Freelancehunt Найкраща українська платформа для фрилансерів, де можна знайти завдання в SMM, копірайтингу, дизайні, програмуванні. Підходити для новачків, так як тут багато простих завдань.

Upwork Міжнародний Обмін це широка пропозиція проектів, від маркетингу до IT. Пройдений верифікацію і мають хороший портфоліо.

 Fiverr став ефективним постачальником мікрозамовлень для осіб, яким це може знадобитися. дизайнери; відеоредактори; маркетологи – для них все це варто використовувати.

Toptal - це ринок технічно досвідчених професіоналів, переважно в IT. Він включає надзвичайно вибірковий процес відбору кандидатів, але ставки оплати досить високі.

 WeWorkRemotely, PeoplePerHour, Work.ua (розділ «Фріланс») – додаткові варіанти для пошуку роботи на відстані

  1. Замовлення із соціальних мереж і соціальних мереж

Соціальні медіа є дуже потужним каналом залучення клієнтів. Звісно, ​​треба не просто шукати роботу, а й створювати свій особистий бренд.

- Instagram, TikTok - діліться кейсами, розповідайте про досвід, створюйте експертний контент. З такими подарунками SMM-менеджер, сторімейкер, таргетінг-аналітик, дизайнер чи інші талановиті творці – візуальне портфоліо змусить вас просто помітити.

- LinkedIn - пошук і залучення B2В клієнтів, правильний профіль, регулярні публікації, спілкування в коментарях можуть залучити клієнтів в міжнародному сегменті.

- Групи у Facebook - багато українських компаній шукають фрілансерів через спеціальні спільноти (наприклад, «Робота для маркетологів, SMM-спеціалістів»).

- Telegram канали - у каналах фрілансерів щоденна реклама пошуку дизайнерів, копірайтерів, відеомонтажників тощо (наприклад, «Фріланс Україна», «Вакансії для маркетологів»)

- Нетворкінг - розкажіть друзям, що працюєте фрілансером. Часто перші замовлення надходять від друзів або колег.

Щоб постійно залучати клієнтів, необхідно не просто шукати замовлення, а й рекламувати свої послуги.

Скільки заробляє фрілансер

Початківці, які вперше знайомляться з фрілансом, мають менше портфоліо та клієнтську базу, тому загалом вони заробляють менше. Реальний заробіток в різних сферах

  • Програмування: у середньому фрілансери цієї галузі заробляють від 1000 до 2000 доларів на місяць. ​
  • Виплати для художників і дизайнерів можуть коливатися від $500 до $1000 в залежності від складності проекту та досвіду.
  • На копірайтингу та перекладах новачок може заробити до 500 доларів. Вважається, що досвідчений спеціаліст може заробити від 500 до 1000 доларів. news.finance.ua
  • SMM і просування: від $500 до $1000 професійний - від $500 до $1000 і акція - понад $3000 на місяць. ​news.finance.ua

Варто зазначити, що ці цифри є умовними і можуть бути змінені в залежності від проектів, умов співпраці та інших аспектів.​

Фрілансер, як правило, наповнений можливостями професійного зростання, гнучким графіком роботи та високим доходом. Зворотний бік полягає в тому, що потрібна самодисципліна, щоб знайти власних клієнтів і бути готовим до злетів і падінь, пов’язаних із фрілансом. Якщо ви готові до цих викликів, а також хочете стати незалежними, фріланс — чудовий варіант.

Безкоштовний майстер-клас

для SMM-спеціалістів

Дізнатися більше
Автор статті:  
Горова Поліна