Хоч щороку з’являються нові професії у digital-маркетингу, SEO-спеціаліст і SMM-менеджер досі залишаються одними з найзатребуваніших. Сьогодні розберемося, чим саме ці ролі відрізняються, які навички вам знадобляться та яка перспектива кожної професії.
За останніми даними Statista і LinkedIn, попит на SMM-менеджерів зріс на понад 30% у 2024 році, а SEO-фахівці стали ключовими гравцями для компаній, що хочуть видаватися у Google. У 2025 році понад 70% компаній будуть вважати SMM та SEO критично важливими для свого зростання
SMM-менеджер (Social Media Marketing-менеджер) — це спеціаліст, що відповідає за створення, втілення та оптимізацію стратегії просування бренду в соціальних мережах. У сучасному маркетингу це стратег, креативник й аналітик в одній особі. Він формує імідж компанії, залучає аудиторію та посилює продажі.
За даними маркетингових досліджень LinkedIn і Glassdoor, станом на 2024–2025 роки зарплата у смм-менеджера така:
За статистикою HubSpot у 2024 році попит на SMM-фахівців зріс на 28% у порівнянні з 2022 роком. Від цього виросли і зарплати.
SMM-менеджери ведуть різні проекти. Це можуть бути малий і середній бізнес: (кав’ярні, магазини, салони краси, онлайн-школи), особисті бренди (просування експертів якоїсь галузі), блогери та інфлюенсери (контент-стратегії для залучення аудиторії та монетизації контенту), великі компанії та корпорації (управління контентом підтримки іміджу бренду).
SMM — це не просто красиві фото, а робота на перетині креативності, аналітики та стратегії, де результат вимірюється бізнес-показниками.
SEO-спеціаліст (Search Engine Optimization Specialist) — це експерт із пошукової оптимізації, який забезпечує видимість веб-сайтів у пошукових системах, таких як Google, Yahoo Bing чи Bing. Із грамотним SEO сайти отримують органічний трафік, посилюючи позиції в видачі, без необхідності витрачати значні бюджети на рекламу.
У світі цифрового маркетингу SEO — один із ключових напрямів, оскільки, по даним за 2024 рік від BrightEdge, понад 53% всього вебтрафіку припадає на органічний пошук.
1. Оптимізація сайтів для пошукових систем:
Буває зовнішня і внутрішня. Внутрішня SEO-оптимізація — це поліпшення структури сайту, оптимізація мета-тегів, заголовків, URL-адрес і контенту, аби досягти високих позицій у пошуковій видачі. Зовнішня SEO-оптимізація — це лінкбілдинг, робота над нарощуванням посилального профілю сайту. Він підвищує авторитет ресурсу в очах пошукових систем.
2. Аналіз даних та аналітика
SEO-спеціаліст аналізує, як поводяться користувачі, відстежує показники ефективності (трафік, показники відмов, конверсії) за допомогою інструментів Google Analytics, Ahrefs, Google Search Console, Screaming Frog, SEMrush.
3. Аудит сайтів
Регулярне проведення технічних аудитів допомагає виявити проблеми, що можуть впливати на позиції в пошуковій видачі: це низька швидкість завантаження сторінок, дублі сторінок чи неправильна індексація.
4. Стратегічне планування
Розробка SEO-стратегій для підвищення видимості сайту, збільшення конверсій, залучення цільового трафіку. Сюди входить аналіз конкурентів, створення контент-планів, підбір ключових слів.
Згідно з дослідженням SEO Trends Report 2024, зарплата SEO-фахівців розподіляється так:
Для порівняння, середня зарплата SEO-спеціаліста у США станом на 2024 рік становить близько 4500 $ на місяць (дані з Glassdoor), в Україні — 1200–1500 $. Хороша мотивація вчити англійську.
SEO — це більше, ніж просто «просування сайтів». Це процес аналізу, оптимізації та планування, який допомагає бізнесам рости.
10 Відмінностей між SMM-менеджером і SEO-спеціалістом
SMM і SEO мають спільну мету: залучити більше аудиторії та підвищити видимість бренду. Проте підходи у них відрізняються.
SMM-менеджер відповідає за розробку, планування та публікацію контенту в соцмережах, веде облікові записи і взаємодіє з аудиторією. Його завдання — вигадувати креативні ідеї, залучати підписників і створювати ком'юніті.
SEO-спеціаліст оптимізує сайти для пошукових систем: працює над технічними аспектами, структурою сайту, контентною стратегією й аналізом даних, або підвищити видимість в Google.
Інструменти SMM: Instagram Insights, Meta Business Suite, TikTok Analytics, Planoly для планування контенту, Canva для дизайну.
Інструменти SEO для аналізу трафіку, ключових слів і посилань: Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, SEMrush, Screaming Frog, Yoast SEO.
SMM-менеджер прагне підвищення впізнаваності бренду, залучення аудиторії та розвитку лояльності. Його мета — перетворити разових читачів на учасників спільноти.
SEO-спеціаліст орієнтований на покращення позицій сайту у пошуковій видачі за допомогою органічного трафіку.
SMM: креативність, візуальний сторителінг, копірайтинг, управління спільнотою, розуміння психології аудиторії.
SEO: аналітичне мислення, технічні навички (HTML, робота з CMS, CSS), досвід у роботі з даними, розуміння як проводити SEO-аудити.
SMM-аналітика: залучення (engagement rate), охоплення, кількість підписників, кількість відписок, показники взаємодії з контентом, ефективність реклами.
SEO-аналітика: позиції в пошуковій видачі, органічний трафік, показник відмов, конверсії з органічного трафіку, середній час на сайті.
SMM: бюджет розподіляється на створення контенту, платну рекламу, аналітику кампаній, роботу з інфлюенсерами.
SEO: інвестиції спрямовані на закупівлю зовнішніх посилань, оптимізацію сайту, проведення SEO-аудитів, створення якісного контенту,
SMM-менеджер здатний побачити результати у вигляді лайків, репостів, коментарів майже миттєво. Підписки збільшуються вже в перші дні після запуску кампанії.
SEO-спеціаліст працює на довгострокову перспективу: через кілька тижнів або навіть місяців, але вони стабільніші та довготривалі.
SMM і SEO однаково затребувані на фриланс-біржах, таких як Upwork чи Fiverr. За даними LinkedIn 2024, попит на SEO-фахівців зріс на 22% порівняно з попереднім роком, тоді як потреба в SMM-менеджерах зросла на 18%.
SMM-менеджер може вирости до позиції Head of Social Media або Digital Marketing Strategist, займатися бренд-менеджментом і розробкою глобальних кампаній.
SEO-спеціаліст може стати SEO Team Lead, аналітиком даних або навіть технічним директором із SEO-напряму у великих компаніях.
SMM: AI-інструменти не замінять людину, а дозволяють їх створювати і аналізувати контент в рази простіше.
SEO: AI активно використовується для аналізу великих обсягів даних, автоматизації рутинних завдань, оптимізації контенту під нові алгоритми Google. Проте необхідна людина, що буде ці процеси налаштовувати і управляти ними.
Зазвичай, для опанування базових навичок SMM достатньо 6–8 тижнів інтенсивного навчання. Це час, коли ви зможете освоїти принципи роботи з різними платформами (Instagram, Facebook, TikTok), вивчити основи таргетованої реклами та аналітики.
Зробити це можна на курсах NewLook.
Скільки вчитися на SEO-спеціаліста
Для старту кар'єри SEO-фахівця важливо мати базові знання про принципи роботи пошукових систем (як Google аналізує іранкує сайти), основи HTML, розуміння структури сайтів і базову аналітику. Також корисно знати, як працюють алгоритми пошукових систем і що таке ключові слова, мета-теги та SEO-аудит.
Вивчити основи можна за 2–3 місяці інтенсивного навчання, що включає технічну оптимізацію, роботу з ключовими словами та аналіз конкурентів. Для глибшого розуміння SEO-стратегій, роботи з великими сайтами, міжнародного SEO та аналітики може знадобитися 6–12 місяців із залученням реальних кейсів і проєктів.
Якщо вам цікава можливість опанувати технічну професію в діджиталі, можете почати із курсів із таргетингу.
Не важливо, чи оберете ви SMM чи SEO — головне, щоб це була ваша зона інтересу. Обидві професії відкривають двері до роботи з міжнародними проєктами, високих доходів і кар'єрного росту.
👉 Запишіться на курс NewLook вже сьогодні, щоб зробити перший крок до своєї нової кар’єри у сфері digital-маркетингу!