Фріланс для початківців в Україні: найкращі біржі фрілансу

Кожен успішний digital-спеціаліст із чогось починав. Для багатьох точкою старту стали саме фріланс-біржі з їхнім різноманіттям замовлень і можливостей. Найчастіше робота на біржі ‒ це насамперед робота на кількість, а для новачків ‒ ще й на створення першого портфоліо.

Для замовників фріланс-біржі привабливі через можливість вибору серед багатьох виконавців, а також найму фрілансера як на весь проєкт, так і для виконання окремого завдання.

Початківцю-фрілансеру найлегше почати саме з біржі ‒ створити переконливий профіль, активно відгукуватися на доступні вакансії, набивати руку й знаходити перших постійних клієнтів.

Безкоштовні майстер-класи

з digital-маркетингу

Дізнатися більше

Чим хороші українські біржі фрілансу?

Попри складну економічну ситуацію, українські біржі фрілансу за останні кілька років не спорожніли, а навпаки ‒ навіть почали приваблювати більше замовників і виконавців.

З точки зору функціоналу топові українські фріланс-біржі практично не відрізняються від закордонних ‒ на них реалізовано безпечну оплату замовлень, захист контенту водяними знаками та достатній захист персональних даних користувачів.

Головна перевага українських бірж ‒ можливість швидко знайти перші замовлення, адже на шляху немає практично жодних бар'єрів, зокрема мовних. Пошук замовлень на них максимально простий, а системи для проведення оплат добре захищені й засновані на доступних в Україні сервісах.

Топ українських бірж

Почати пошук першої біржі фрілансу можна з простого пошукового запиту. Перші посилання, які побачить початківець-фрілансер, ‒ це і є найбільші та найзручніші українські біржі.

  1. Weblancer. Ця біржа ‒ одна з перших в Україні. Для виконавців є хороший вибір замовлень і постійних вакансій, а також рейтинги й можливість безпечної угоди. Перший пакет заявок на вакансії ‒ безкоштовний, після його закінчення можна зовсім недорого докупити заявки або оформити підписку на них.
  2. Freelance.ua. Особливість цієї біржі ‒ величезний вибір категорій, серед яких можна знайти замовлення. Тут теж є можливість безпечної угоди, а також преміум-підписка, яка дає змогу відгукуватися на більше вакансій і виділятися серед інших виконавців.
  3. Freelancehunt. Це, мабуть, одна з найбільших фріланс-бірж України з дуже розвиненою спільнотою. На платформі можна відгукуватися як на разові завдання, так і на проєкти та вакансії. Найпопулярніші замовлення на Freelancehunt ‒ у категоріях програмування, вебдизайну та маркетингу. При цьому подача заявок на вакансії залишається безкоштовною, адже комісія платформи входить у вартість оплати роботи замовником.
  4. Kabanchik.ua. "Кабанчик" знайомий багатьом не лише як фріланс-біржа для digital-спеціалістів, а й як платформа для офлайн-послуг. Тут можна знайти онлайн-роботу, а за бажання ‒ невеликі завдання в офлайні (наприклад, вигулювання домашніх улюбленців або ремонт техніки). Для онлайн-спеціалістів на цій платформі теж є багато замовлень ‒ від налаштування контекстної реклами до розробки мобільних додатків.

Є й інші біржі ‒ багато з них орієнтовані на конкретну спеціальність, наприклад, копірайтинг або програмування.

Топ закордонних бірж

Головна перевага закордонних фріланс-бірж ‒ вищий чек. Утім, його завжди супроводжує більша конкуренція й необхідність практично ідеального знання англійської мови для успішної комунікації із замовниками та роботи над поставленими завданнями.

Проте починати з таких платформ також можна (і потрібно ‒ якщо є можливість). Найпопулярнішими вважаються:

  1. Upwork. Відгуки на вакансії тут безкоштовні, а замовників дуже багато ‒ серед них є техногіганти на кшталт Microsoft. Тут ви можете знайти вакансії як із фіксованою, так і з погодинною оплатою.
  2. Freelancer.com. Це ‒ одна з перших і найбільших бірж фрілансу у світі. Тут можна знайти як невеликі й швидкі замовлення за скромну оплату, так і проєктні вакансії. Крім спеціалізованих вакансій, платформа також пропонує замовлення, які не потребують спеціальних навичок.
  3. Fiverr. Ця платформа знайома насамперед дизайнерам і веброзробникам, адже для них тут доступно особливо багато замовлень різної складності. На відміну від попередніх платформ, на Fiverr не фрілансер шукає проєкт, а замовник шукає фрілансера. Через це тут потрібно постаратися, щоб створити вражаючий профіль і заявити про себе як про виконавця. На щастя, сама платформа заохочує новоприбулих і просуває їх у пошуку для замовників.

Знову ж, серед закордонних фріланс-бірж існує багато вузькоспеціалізованих платформ. Щоб успішно заробляти на замовленнях із них, достатньо добре знати іноземну мову та мати підтримувану біржею систему для виплат.

Поради фрілансерам-початківцям

Розпочати роботу на біржі ‒ відносно просто. Проте між створенням профілю та першими успішними замовленнями може пройти досить багато часу. Щоб максимально скоротити цей час і швидше зібрати хороше портфоліо, потрібно знати основні принципи успішної роботи на біржах.

Як продати свої послуги?

Навичка продажу і переконання важлива на будь-якому етапі кар'єри, але на самому початку саме від неї залежить ваш основний заробіток. Головне завдання виконавця ‒ переконати замовника, що саме його краще вибрати серед інших спеціалістів. Для цього у вас має бути не тільки добре заповнений профіль, але й додаткові можливості для клієнта ‒ наприклад, бонусні послуги або ваша проактивність у створенні рішень.

Як спілкуватися з замовником?

Головне правило фріланс-біржі ‒ спілкуватися з замовником тільки в межах її месенджера. Це захищає вас, як виконавця, і гарантує повне дотримання правил як для вас, так і для клієнта.

Для ефективної комунікації та підвищення ймовірності повернення замовника до вас у майбутньому проявляйте ініціативу, вчасно відповідайте на повідомлення, а також не забувайте про софт-навички та просту ввічливість.

Активність і ініціативність

Можна чекати, поки клієнт побачить вашу заявку і відгукнеться, а можна проявити ініціативу і доповнити свою заявку супровідним особистим повідомленням-нагадуванням. В його текст ви також можете включити додаткові привабливі для замовника умови, які в кінцевому підсумку переконають його взяти на виконання саме вас.

По можливості відгукуйтесь на максимум підходящих вам вакансій ‒ так ви підвищуєте ймовірність більш швидкого отримання першого замовлення.

Що написати в профілі?

Профіль початківця-фрілансера має містити базову інформацію про нього, перелік навичок (по можливості ‒ з прикладами), а також інформацію про професійне навчання (наприклад, про пройдені онлайн-курси). На цьому етапі у вас може не бути вражаючого портфоліо і гучних кейсів, але це можна легко компенсувати грамотно заповненим профілем на біржі.

Яку ставити вартість послуги?

Якщо замовник не ставить ціну на виконання завдання самостійно, це повинні зробити ви. Для тих, хто погано знайомий з ринком і не знає середніх цін на свої послуги, в цьому випадку буде корисно пройтись по профілях інших спеціалістів і переглянути інформацію про середні ціни в конкретній спеціальності.

Сильно демпінгувати за результатами такого аналізу не варто ‒ від цього не виграєте ні ви, ні інші виконавці. Для перших замовлень можна поставити ціну, як у інших спеціалістів-початківців на платформі, і з часом відштовхуватися саме від цих цифр, підвищуючи їх по мірі росту досвіду та навичок.

Помилки, яких можна і потрібно уникати

Фрілансера можна назвати одночасно і власником бізнесу, і найнятим для нього працівником. Таке поєднання супроводжується відносною свободою дій і захистом ваших інтересів зі сторони платформи, але при цьому зростає і відповідальність. Щоб кар'єра фрілансера йшла вгору і не супроводжувалася серйозними проблемами, достатньо уникати найпоширеніших помилок фрілансерів-початківців.

Тайм-менеджмент

Соціальні медіа свого часу створили для віддаленої роботи ідеалізований образ роботи кілька годин на день у комфортних умовах з будь-якої точки світу. Для багатьох новачків ця картинка швидко руйнується при зіткненні з реальністю ‒ день потрібно все одно чітко планувати, а роботу потрібно здавати вчасно. Це вимагає дисципліни і серйозного ставлення до віддаленої роботи.

Щоб не пропускати дедлайни і успішно тримати баланс між роботою та відпочинком, завжди аналізуйте поставлені завдання і розраховуйте для них реальну кількість часу (а ще краще ‒ з запасом). Коли у вас є більш-менш реалістичні терміни виконання, їх вже можна озвучити замовнику.

Оцінка обсягів роботи

Часта проблема новачків ‒ бажання взяти на себе максимум завдань одночасно. У такій ситуації сильно страждає якість роботи, через що є ризик втратити клієнтів. Краще орієнтуватися на невеликі обсяги завдань, але виконувати їх якісно і розвивати свої навички, ніж швидко вигоріти на великому потоці, який не дозволить приділити кожному завданню необхідну кількість уваги.

Планування

Фріланс вимагає постійного планування ‒ часу, сил, бюджету. Якщо братися за всі доступні завдання, не розраховувати терміни виконання і оцінювати свою роботу навмання, можна швидко вигоріти і розчаруватися в такій роботі.

Для кожного проєкту виділіть період на планування ‒ оцініть, скільки вам може знадобитися часу, які інструменти будуть потрібні і яку оплату вимагатиме ваша робота. Це має продумуватись до того, як ви погодите з замовником дедлайн і ставку.

Якість виконання

Якість виконання завдань залежить не тільки від вашого рівня навичок, але й від обізнаності у вашій сфері. Часто якість роботи просідає саме через застарілий підхід до неї і відсутність розуміння трендів.

Щоб не випасти з реалій вашої спеціальності, регулярно моніторте її новини ‒ нові інструменти, тренди, можливості. Спілкуйтеся з колегами по ніші ‒ так ви теж можете отримати корисні для роботи знання. Крім того, багато бірж регулярно організовують конкурси для виконавців ‒ для вас це буде не тільки можливістю проявити себе як спеціаліста, але й краще відчути реалії спеціальності.

Автор статті:  
Горова Поліна